توضیحات کامل :

مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک بینایی و شنوایی در 32 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
 

 

کامل و قابل ویرایش

شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق

شامل منابع داخلی و خارجی

منبع نویسی استاندارد



بخشی از مبانی نظری:
ادراک:

ادراک به معنی شناخت اطلاعات حسی است ، یا مکانیسمی است که بوسیله آن مغز به دور از تحریک حسی به عمل شناختی و مفهوم سازی می پرداز . سازه های[1] مختلفی از ادراک در ناتوانیهای یادگیری معنی و کاربرد یافته اند که از میان آنها مفهوم مسیر ادراکی ، مفهوم نظام های نیمه مختار کارکرد مغز ، ادراک کل و جزء ، ادراک بینایی ، ادراک شنوایی ، ادراک هاپتیک ، ادراک حس به حس ، ادراک شکل و جهت ، و ادراک اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردا هستند (رهبانفرد،1377) .

مفهوم مسیر ادراکی

تفاوت های زیادی در روش یادگیری کودکان وجود دارد . برخی از آنها از راه گوش بهتر یاد می گیرند ، برخی با نگاه کردن و برخی از طریق لامسه یا با انجام عملی ، یادگیری شان بهتر صورت می گیرد . هر کدام از این راههای یادگیری و دریافت اطلاعات یک مسیر ادراکی [2]، نامیده می شود . بسیاری از کودکانی که مشکلات یادگیری دارند در یکی از این مسیرهای ادراکی نسبت به دیگر مسیرها دارای برتری و آمادگی بیشتری هستند . بعلاوه یک مسیر ادراکی بخصوص ممکن است در تعدادی از کودکان بقدری محبوب باشد که یادگیری از آن طریق برای آنان حاصلی نداشته باشد (وپمن[3] 1968 )

کودکان معمولا دارای یک مسیر ادراکی بهینه[4] هستند . بدین معنی که برخی از کودکان از طریق گوشهای خود و یا با عمل گوش دادن موثر تر یاد میگیرند ( مسیر شنوایی ) ، برخی دیگر از راه چشم هایشان این فراگیری را بهتر صورت می دهند ( مسیر بینایی ) ، تعداد کمی از کودکان نیز هستند که به نظر می رسد از راه لمس یادگیری کارآمدی داشته باشند ( مسیر لمسی ) یا بوسیله احساس عضلانی بهتر یاد می گیرند ( مسیر حس حرکت ) (رهبانفرد،1377) ..



 

بخشی از تحقیقات انجام شده:

-        شرمن و هافمن (2002)شیوع اختلالات حركتی  چشم را در كودكان مبتلا به ناتوانی یادگیری به ترتیب 96 درصد و 95 درصد گزارش كردند در ضمن هافمن شیوع اختلالات هماهنگی دو طرفه جهت یابی و یك پارچگی بینایی حركتی را به ترتیب 46 از 74 و 81 درصد گزارش كرده اند.

کاظمی(1386) رابطه ی بین آموزش پیش دبستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کلاس اول را مورد مطالعه قرار دادند. از یافته های این پژوهش چنین برمی آید که دانش آموزان طبقه ی پایین و متوسط بهره ی بیشتری از این نوع برنامه ها می برند. هم چنین، یافته ها تفاوت معناداری بین نمرات خواندن دو گروه با آموزش پیش دبستانی و بدون آن را نشان داده اند .

 

 

فهرست مطالب

ادراک

مفهوم مسیر ادراکی

مفهوم نظام های نمیه مختار

انباشت نظامهای حسی

از پیام های حسی تا ادراک

حرکت

رشد حرکتی

فعالیت ادراکی – حرکتی

تئوری های ادراکی - حرکتی

تئوری گتمن : ویژه موتور ( دید حرکتی )

مدل دید حرکتی

تئوری ادراکی ـ حرکتی کپهارت

رشد الگوهای حرکتی

تئوری حرکت آفرینی ( موویژنی ) : بارش

نظریه حرکت آفرینی

تئوری تشکل نظام عصبی : « دُمن و دلاکتو »

ارزیابی و نقد تئوری تشکل نظام عصبی

عقب ماندگی ذهنی

پیشینه تحقیق

تحقیقات خارجی

تحقیقات داخل کشور

منابع