توضیحات کامل :

اثربخشی گشتالت ‏درمانی بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم ‏توان‏ ذهنی در 20 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc


پروپوزال کارشناسی ارشد شامل:


مقدمه و بیان مساله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف اصلی و فرعی پژوهش

سوالات پژوهش                 

فرضیه های پژوهش

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

پیشینه پژوهش

طرح پژوهش

جامعه و نمونه پژوهش

روش نمونه گیری

ابزار های پژوهش

روش جمع آوری داده ها

روش تجزیه و تحلیل داده ها

منابع فارسی و انگلیسی به شیوه APA

فایل به صورت ورد و با فرمت doc  می باشد و قابل ویرایش می باشد.

قسمت هایی از پروپزال:

هدف پژوهش

هدف این پژوهش تعیین اثربخشی گشتالت‏درمانی بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم‏توان‏ذهنی می باشد.

سوال پژوهش

 

آیا گشتالت‏درمانی بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دارای کودک کم‏توان‏ذهنی موثر می باشد.

آیا گشتالت درمانی بر کیفیت زندگی مادران دارای کودک کم‏توان‏ذهنی موثر می باشد.

 

پیشینه

تحقیقات بوردن، شالتز، هرمن و بروکز[1] (2010) نشان داد که مداخله‌ی گروهی می‌تواند سبب تحکیم روابط والدین و فرزندان بشود و خطرات پیشرفت مشکلات رفتاری و نتایج منفی در زندگی را گاهش می‌دهد. افزون بر‌این نشست گروهی تعامل والدین با فرزندان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که روابط خانوادگی بین آنان افزایش یابد. از جمله‏ی‌این مداخله‏ها و برنامه‏ها انجام طرح گشتالت‏درمانی گروهی[2] است. گشتالت‏درمانی ‏گروهی، روش فوق‏العاده هیجان‏انگیزی برای درمان است. در گروه امکان بازخورد دادن اعضاء وجود دارد و شرایطی در کار گروهی حاکم است که از نظر تبادلات، کاملاً متفاوت از تبادلات میان درمانگر و مراجع در مشاوره‏ی فردی است.

در نظریه‌ی گشتالت، بر نقش آگاهی فرد از خود و محیط اطرافش از طریق احساسات بدنی و کشف هیجان‌ها تأکید می‌شود. در این نظریه، تماس با خود و دیگران و آگاهی از خود و دیگران در زمان حال مهم‌تر از گذشته یا آینده است (شارف[3]، 1999، ترجمه‏ی فیروزبخت، 1393).گشتالت‏درمانی به علّت پافشاری بر مسئولیت‏پذیری افراد، عمل‏گرا بودن آنان در جریان‏های زندگی، استفاده از فنون برون‏ریزی احساسات در کار با گروه‏ها، تشویق به جستجوی حمایت درونی به جای حمایت بیرونی و خودمختاری فردی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است (برونل[4]، 2010). گشتالت ‏درمانی به انسان کمک می‌کند اکنون را عمیقاً تجربه کند و از افکار و احساسات و اعمالش آگاهی یابد (کوری[5]، 2005، ترجمه‏ی سیدمحمدی، 1387).

مطالعات چندی روی اثربخشی مداخلات و تکنیک‏های برگرفته از گشتالت‏درمانی صورت گرفته است. برای مثال صادقی، قادری و جاهدی (1390) در پژوهشی تحت عنوان «اثربخشی گشتالت‌درمانی و شناخت‌درمانی بر بهبود کیفیت زندگی جانبازان»، به‌این نتیجه رسیدند که اجرای مشاوره‏ی گروهی تلفیقی به شیوه گشتالت‏درمانی و شناخت‏درمانی بر بهبود و افزایش کیفیت زندگی جانبازان در ابعاد سلامت جسمی، سلامت روان، محیط زندگی و روابط اجتماعی مؤثر است. سعادتی، یونسی، فروغان و لشنی (1392) در پژوهشی تحت عنوان «اثربخشی گشتالت‌درمانی بر شادکامی سالمندان»، به‌این نتیجه رسیدند که گشتالت‏درمانی در ارتقای عواطف مثبت و شادکامی سالمندان مفید است. قمری کیوی، سید برزگر سقزچی و نادر پیله‏رود (1392) در پژوهشی تحت عنوان «اثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان دارای کم‌توان ذهنی»، به این نتیجه رسیدند که نشست گروهی بر روی کیفیت زندگی خانواده‌های دارای کودک کم‌توان ذهنی تأثیر مثبتی دارد و باعث افزایش کیفیت زندگی آنان می‌شود. بر زنجه عطری، عبداللهی،ارشدی بستان‌آباد و اصغری جعفرآبادی (1393) در پژوهشی تحت عنوان «تأثیر آموزش گروهی بر  رفتار مراقبین از کودک کم‌توان ذهنی»، به این نتیجه رسیدند که آموزش گروهی به مراقبین از کودکان کم‌توان ذهنی ارتقاء رفتار مراقبتی آنان شده و نیز با دادن آگاهی‌های لازم به چنین خانواده‌هایی می‌توان آنان را ترغیب نمود تا در ارتقاء کیفیت زندگی خود و فرزندشان مشارکت داشته باشند.

 


[1]. Borden, L. A., Schultz, T. R., Herman, K. C. & Brooks, C. M.

[2]. Gestalt Group Therapy

[3]. Sharf, R.

[4]. Brownell, P.

[5]. Corey, J.